Creazione Civetta

Collettivo Ceramista, artisti della ceramica

Als geest en hand niet samengaan, ontstaat er geen kunst. (Leonardo da Vinci)

Wand- en vloertegels zijn producten die al voor onze jaartelling werden geproduceerd. Met name in Zuid Europese landen werd de tegel vaak tot kunstobject verheven. De verregaande innovaties in de keramische industrie bieden geen ruimte meer voor het cachet binnen de omgeving. Reden voor De Steenuilen om terug te grijpen naar oude waarden en processen.

De kunst van keramische wandbekleding ontsproten uit de geest en vervaardigd door vaardige handen. Een creatieve collectie van en door een collectief van passionele ontwerpers en keramisten pur sang. Onze partners, ons team. Een collectie die liefde voor het oude vak ademt en de tegel weer een waar decoratief element maakt. Soms met de hang naar nostalgie en traditie, soms grensverleggend en abstract. Steeds door vakmannen met de handgemaakt.

Een fabricageproces met ongeremde mogelijkheden. Vervorming van een basiselement of een geheel eigen ontwerp in 3D. De glazuurtechniek omvat strakke vette glazuren, crackelé procedés en uniek gemetalliseerde explosierecepturen. Een kleurcombinatie of een eigen kleur samengesteld door de door de wol geverfde glazuurders en in samenspraak, naar het idee van de klant.

Alhoewel er gebruik wordt gemaakt van eeuwenoude vaardigheden is het product van nu vele malen duurzamer. Toxische stoffen in het glazuur zijn uit den boze, organische verharders gekneed door de klei vertonen geen enkel spoor van zware metalen. Zuivere kunst van toen voor nu.

Tot slot: Iedere stuk wordt op bestelling en naar wens gemaakt. Er bestaat dus geen voorraad.

Kunst is weer ontstaan

Collettivo Ceramista, artisti della ceramica

Augustin Vitoria

Geboren in Spaans Baskenland en in een afgelegen boerengehucht. Z’n ouders waren dan ook boer. De jonge Augustin liep iedere ochtend wel een uur naar de buspaal om naar school te gaan en ’s avonds , vaak door weer en wind, stapte hij weer bergopwaarts terug. Zo 1,2,3 niet een origine van een ontwerper. Hevig geïnteresseerd in literatuur was Augustin tijdens zijn middelbare schooltijd en tijdens een uitstapje naar het Museum van schone kunsten van Alava (Museo de bellas Artes) werd hij gegrepen door de Baskische kunst. Hinkelend op twee benen combineerde hij een studie letteren en kunst aan de door Jezuïeten gestichte universiteit van Bilbao gekend om haar omvangrijke bibliotheek en klassieke inslag. Tegenwoordig staat tegenover de universiteit het Guggenheim Museum. Augustin beperkte in zijn begintijd zijn ontwerpen tot glas, later ontdekte hij de schoonheid en mogelijkheden van keramiek. Zijn klassieke inslag en passie voor mooie dingen met een hang naar nostalgie, maken de sympathieke Augustin een fantastische partner in het team van keramisten van De Steenuilen.

Augustin Vitoria

Gianluca Mancini

Gianluca Mancini

Gianluca is een echte Italiaan. Een zoals wij van Italianen een beeld hebben. Een beetje een druktemaker en met geniale invallen. Het zat er al vroeg in. Op de basisschool was handenarbeid en vooral met klei z’n favoriete vak. Als enfant terrible in zijn jeugd verzamelde hij plastic afval en creëerde daarvan vooral kubistische vormen. Gianluca studeerde eerst architectuur aan de universiteit van Venetië en met een broertje dood aan wiskunde wisselde hij deze studie later in tegen vormgeving aan de Università degli Studi della Repubblica di San Marino. Gianluca heeft voor en met bekende Italiaanse ontwerpstudio’s gewerkt aan unieke creaties. Zijn oude liefde klei en de mogelijkheid om strakke lijnen in 3D vormen te bakken deden Gianluca –blij toe- snel bij het keramisten-team van De Steenuilen aanhaken.

Isabel de Melho Teixeira Gonçalves

Kortweg Isabel de Melho. Isabel is geboren nabij Lissabon en enig dochter in een mannengezin met vijf jongens. Muziek, kunst en cultuur waren prominent aanwezig in het gezin. Enigszins papa’s oogappel en zich staande houdend in de mannenwereld was Isabel vaak te vinden aan de piano en achter de schildersezel. Bij enig familie uitstapje en zelfs naar school was Isabel gewapend met een schetsboek onder haar arm. De keuze om te gaan studeren aan de kunstfaculteit van de universiteit van Coimbra – ondergebracht in een koninklijk paleis, Alcáçova, dat in de 16e eeuw werd omgebouwd tot wetenschapstempel – was dus niet vreemd. Hier maakte Isabel o.a. kennis met keramiek. Ze maakte als studente al prachtige tableaus met de fameuze Portugese Azulejos. Nu als moeder van drie kinderen is het een lust voor Isabel om zich toe te kunnen leggen op de kunst van de aloude Azulejo techniek in een nieuw jasje. Het team van keramisten van De Steenuilen is waarlijk verrijkt met een kunstzinnige dame, die als geen ander bruggen kan slaan tussen traditie en toekomst.

Isabel Melho

Elin Holmson

Elin Holmson

In de wereld van ontwerpers zou haar naam eerder gedacht worden bij een Scandinavische meubelreus. Niet is minder waar. Elin is geboren in het Franse Versailles. Haar vader een Zweeds musicus en haar moeder Italiaanse en een verdienstelijk modeontwerpster bij verschillende bekende huizen. Het gezin heeft in vele Europese culturele centra gewoond. Internationaal en cultureel zijn de twee sleutelwoorden, die het best bij Elin passen. De Italiaanse roots zijn zichtbaar bij haar creaties, waar Scandinavische strakke lijnen soms doorschemeren. Net zoals de sporen van haar opleiding aan de kunstfaculteit van Rome. Juist in Italie heeft Elin haar liefde voor keramiek ontwikkeld. Ze stond mede aan de wieg van succesvolle series van verscheidene tegelfabrikanten. Om met 3D vormen in een industrieel proces te werken is een bijna onmogelijke opgave. Daarom reageerde Elin enthousiast toen ze werd verzocht tot het keramische team van De Steenuilen toe te treden. Een aanwinst in sierlijkheid en nuchterheid. Een unieke combinatie bij een bijzondere vrouw.

Anselmo Floriana

Deze romanticus is geboren en getogen in Sassuolo, het hart van de Italiaanse keramische industrie. Soepel als hij is heeft de balvirtuoos Anselmo nog deel uitgemaakt van de bekende Milanese voetbalclub. Pas op 19 jarige leeftijd maakte hij de switch van de voetbalacademie naar de kunstacademie. Het fragiele ligt Anselmo toch beter dan de harde teckel. Waar eerst zijn hartstocht uitging naar de hamer en beitel als beeldhouwer, kreeg hij steeds meer ambitie in het meer soft scheppende. Het vormen en het expressionistische van de vorm vindt Anselmo bij keramiek het fijnste aansluiten bij zijn geestdrift. En dat is te zien. Waar vader en moeder al hun weg vonden in keramiek, is Anselmo gepassioneerd toegetreden als scheppende kracht en vakidioot tot het team van De Steenuilen. We zullen in de toekomst nog veelbelovende creaties van zijn hand zien.

Anselmo bewerkt

Annunciata Ferrari

Annunciata Ferrari

Zij heeft niets met de gestileerde snelheidsduivels van doen. De naam Ferrari betekent niets meer dan ijzer- of hoefsmid. Vandaar dat in het logo van het bekende automerk 3 hoefijzers te vinden zijn. Annunciata is verknocht aan de klei van Reggio nell’ Emilia. Ze is dan ook geboren in het dorpje Borzano en er dus mee opgegroeid. Haar oom bakte van de rode klei de gekende plavuizen. Annunciata krabde wat klei uit de tuin, kneedde vermengt met water tot een vorm en bakte er buiten op een plank in de hete zomerzon de prachtigste figuren van. Later leerde ze van haar oom de kunst van het glazuren. Haar ongebreidelde interesse in kunst in combinatie met jong geleerd oud gedaan, maken van Annunciata een keramiste pur sang. Annunciata is het gewaardeerde natuurtalent in het team van De Steenuilen.

Alejandro di Tomasso

In Almenara (Valencia/Spanje) geboren. Zijn Italiaanse grootvader was ooit vanwege de sinaasappels in de regio neergestreken. Vader di Tomasso werkte als chef designer bij een grote tegelfabrikant. Als vakantiewerker bij pa in de fabriek leerde Alejandro de kneepjes van het keramiek vak. Hij studeerde architectuur in Valencia en Barcelona. Vooral markante interieuraccenten zijn de passie van Alejandro. Voor de ontwerpen van Alejandro is qua kwantiteit en techniek geen mogelijkheid binnen de geïndustrialiseerde keramische wereld. Bij de handgemaakte op traditionele wijze vervaardigde keramische elementen bestaat heel veel vrijheid en ruimte voor het ontwerp en de keuze van glazuur. Het is aan het grote netwerk van De Steenuilen te danken dat 1+1, drie kon worden. Alejandro ontwerpt unieke vormen voor wand en plafond. Dankzij de know how binnen het team van De Steenuilen zijn ze te verwezenlijken en kunnen klanten profiteren van geniale ingevingen.

Alejandro bewerkt

Anabella Rilioni

Anabella

Jong en gedreven. Anabella ontdekt een nieuwe wereld. De wereld van traditionele en handgemaakte keramiek. Anabella is geboren op Sardinië en is pas in 2011 afgestudeerd in Florence. Een van de Italiaanse vaste leveranciers tipte ons. Een bijzonder meiske met hoge artistieke vaardigheden had gesolliciteerd als ontwerpster. Haar portfolio was indrukwekkend, doch minder geschikt voor massale productie. Anabella werkt als freelance ontwerpster voor diverse bureaus en is onze jongste loot aan de rijke Steenuilen boom. Ze hoopt van het team veel te leren en vindt handgemaakte keramiek boeiend. Voor ons is Anabella een frisse wind met bruisende ideeën. Anabella houdt ons gezond wakker.